رفتن به محتوای اصلی

اطلاعیه مهم در خصوص جبران کسری نمره - آزمون ورود به حرفه مهندسی مهر۱۴۰۲

باطلاع مهندسان عضو سازمان می رساند پیرو اطلاعیه اعلام نتایج آزمون‏های ورود به حرفه مهندسان مورخ مهر 1402 و نظر به موافقت معاونت محترم مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازي در جهت مساعدت با شرکت‌کنندگان، مهندسان داراي نمرات ۴۸ و ۴۹ آزمون مذکور و نمرات ۵۸ و ۵۹ برای آزمونهای طرح و اجرای گود، پی و سازه های نگهبان و ارزیابی، طرح و اجرای بهسازی مطابق دستورالعمل ابلاغی از سوی دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی، مشروط به گذراندن دوره‌های آموزشي مصوب شیوه ‏نامه صدور، تمدید و ارتقاء پایه مهندسی و قبولی در آزمون پایان دوره و اخذ گواهینامه قبولی حداکثر تا پایان اسفندماه 1404، به عنوان قبول‌شدگان در آزمون مذکورمحسوب می‏شوند.
لذا مطابق دستورالعمل ابلاغی از سوی دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان، مشمولین این امتیاز بایستی پس از عضویت در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، از روز سه شنبه 28 فروردین 1403 به همراه کپی کارنامه آزمون با مراجعه به واحد آموزش سازمان(طبقه پنجم ساختمان مرکزی سازمان واقع در چایکنار، بلوار استاد شهریار، بعد از پل گلکار، پایین تر از بنیاد شهید و امور ایثارگران) از جزئیات برگزاری دوره‌های آموزشی مطلع و برای حضور در دوره‌های مربوطه ثبت نام و اقدام نمایند.

مفاد دستورالعمل کسری نمرات آزمون مهر 1402:

1-شرکت‏ کنندگان رشته‌های معماری (نظارت و اجرا)، عمران (نظارت و اجرا)، تاسیسات‌برقی (نظارت، طراحی و اجرا)، تاسیسات‌مکانیکی (نظارت، طراحی و اجرا)، شهرسازی، نقشه‌برداری و ترافیک که نمره آنها در آزمون مهر‌ماه 1402 حداکثر 2 نمره کمتر از حدنصاب اعلام شده باشد (نمرات 48 و 49)، و برای آزمون‌های طرح و اجرای گود، پی و سازه نگهبان و ارزیابی، طرح و اجرای بهسازی نمرات 58 و 59 بازاء هر یک نمره کسری در صورت شرکت در یک دوره آموزشی مصوب شیوه ‏نامه صدور، تمدید و ارتقاء پایه مهندسی و قبولی در آزمون پایان دوره و اخذ گواهینامه تا پایان اسفندماه 1404 قبول آزمون مهر‌ماه 1402 محسوب می‏شوند. (تاریخ گواهینامه دوره آموزشی صادره باید قبل از تاریخ 1405/1/01 باشد). برای شرکت‌کنندگان رشته عمران(محاسبات) نمرات 48 و 49 نحوه جبران کسر نمره متعاقباً اعلام می‌گردد.
2-در صورتی که شرکت‌کنندگان آزمون در صلاحیت‌های مختلف شامل طراحی، نظارت و اجرا مشمول این دستورالعمل شده باشد، دوره‌های آموزشی گذرانده شده در هر صلاحیت باید متمایز از دوره‌های آموزشی صلاحیت دیگر ‌باشد.
3-برای رشته‌های معماری(اجرا) و عمران(اجرا) دوره‌های آموزشی موضوع این دستورالعمل علاوه بر دوره‌های آموزشی ورود به حرفه صلاحیت اجرا (76 ساعته و دوره Hse) می‌باشد.
4-لازم است لیست اسامی شرکت‌کنندگان مشمول این دستورالعمل که در دوره‌های آموزشی و آزمون پایان دوره آن در مهلت زمانی مقرر (تا پایان اسفندماه 1404) شرکت نموده‌اند، پس از اتمام دوره و موفقیت در آزمون مربوطه از سوی اداره کل راه و شهرسازی استان جهت درج در بانک اطلاعات آزمون‌ها به دفتر مقررات ملّی و کنترل ساختمان ارسال گردد تا پس از بررسی و صدور تائیدیه ملاک صدور پروانه اشتغال به کار قرار گیرد. بدیهی است در صورت عدم ارسال لیست اسامی و درج در بانک اطلاعات آزمون‌ها و متعاقباً عدم صدور تائیدیه از سوی دفتر مقررات ملّی و کنترل ساختمان، صدور پروانه اشتغال به کار امکانپذیر نمی‌باشد.
5-اين دستورالعمل صرفاً مربوط به آزمون مهر‌ماه 1402 بوده و قابل تعمیم به آزمون‌هاي دارای اعتبار قبل و آزمون‏های دوره‌هاي آتي نخواهد بود و آن دسته از شرکت‌کنندگانی که موفق به کسب حد نصاب قبولی نشده‌اند و مشمول این دستورالعمل نمی‌باشند می‏بایست در آزمون‌های دوره بعد شرکت نمایند.
6-دوره‌های آموزشی موضوع این دستورالعمل همان دوره‌های آموزشی ارتقاء پایه سه به دو موضوع بخشنامه‌های شماره 420/49579 مورخ 88/9/29 شماره 420/90/ 104386مورخ 90/12/9 و شماره 14163/420/91 مورخ 91/3/10 می‌باشد. رشته نقشه‌برداری دوره‌های دو به یک ملاک عمل می‌باشد و برای رشته‌های تاسیسات‌مکانیکی (اجرا)، تاسیسات‌برقی(اجرا) بخشنامه شماره 145224/420 مورخ 1400/10/26 و رشته ترافیک بخشنامه شماره 27305/420 مورخ 1401/2/26 و آزمون‌های طرح و اجرای گود، پی و سازه نگهبان، و ارزیابی، طرح و اجرای بهسازی بخشنامه شماره 148804/420 مورخ 1401/9/14 ملاک عمل می‌باشد.


نکات بسیار مهم:

  • مهندسان گرامی پس از ثبت نام و گذراندن دوره آموزشی مربوطه و موفقیت در کسب نمره قبولی در آزمون پایان دوره، بایستی جهت صدور گواهینامه پایان دوره و اقدام برای شروع مراحل اداری مربوط به ارسال مدارک قبولی به دفتر مقررات ملی ساختمان به منظور تبدیل وضعیت آزمون از "قبولی مشروط" به "قبولی قطعی"، به صورت حضوری به واحد آموزش سازمان مراجعه نمایند. 
  • گذراندن دوره آموزشی مبحث 19 مقررات ملی ساختمان، برای مهندسانی که دارای پروانه اشتغال در رشته های عمران(نظارت)، معماری(نظارت و یا طراحی)، تاسیسات برقی(نظارت و یا طراحی) و تاسیسات مکانیکی(نظارت و یا طراحی) بوده و قصد اضافه نمودن صلاحیت جدید را دارند، اجباریست.
  • گذراندن دوره آموزشی Hse (با کد 7-811) برای مهندسانی که دارای پروانه اشتغال در رشته های عمران (اجرا) و معماری(اجرا) بوده و قصد اضافه نمودن صلاحیت جدید را دارند، اجباریست.
  • برنامه زمانبندی برگزاری دوره ها در صورت تکمیل ظرفیت کلاسها، پس از اتمام مهلت ثبت نام و تکمیل ظرفیت دوره ها در سایت سازمان اطلاع رسانی خواهد گردید.
  • در حال حاضر دوره ها به صورت مجازی و آزمونها بصورت حضوری برگزار خواهد گردید.

سازمان نظام مهندسی ساختمان استان

راهنما

راهنمای سامانه‌ها و دسترسی سریع به بخش‌های پورتال سازمان